Programmet for dagsturen er mest af alt en oase Fayed - eller sådan noget. Den valgte jeg til, og det er jeg meget glad for - det blev en utrolig tur hvor mange af de erfarne også fik en hel del nye indtryk og førstegangsoplevelser med hjem.

Turen startede klokken 6:30 med morgenmad og afgang fra skibet kl. 7… - meget tidligt og så fik vi madkasser udleveret. Der var ret tomt på gaderne, så den store forsinkelse var det vores ledsage biler (ja, de tager sikkerheden alvorligt - eller også er fokus at holde mange beskæftiget. Jeg kan ikke helt gennemskue motiverne - men er virker meget fredeligt..) da den der skulle overtage ikke var nået frem. Lang palaver - men vi kom da videre.

Egentligt var fokus en oase, men det hele er lidt dynamisk efter hvad vagterne synes - så vi startede med den pyramide som skulle være slutpunktet. Endnu en pyramide….. Meidum …

faktisk ret køligt når man ser pyramide kl 8 i ørkenen.

Mulighed for endnu engang at gå af krinkelkrogede gange og se det gravkamre.. Men 'been ther - done that'.

Det var også så snævert et sted at Ulla havde lidt udfordringer med at komme om hjørnet… Der var jeg helt sikkert gået død. Man skal kende sine begrænsninger!

Anne Grethe - som har samme 'dispositioner' som mig og jeg synes faktisk vi kunne se pyramiden 'satte sig' en smule da de alle sammen var derinde…

Nu bliver det alt for langt igen - så: efter pyramiden - igen lang palaver med vagterne om ruten, så Lise var noget træt af at det blev den lange omvej næsten til Cairo for at komme ind i nordenden af oasen.

Kostede nok min 1 time ekstra kørsel - men faktisk lidt sjovt fordi vi kom forbi nogen store resorts / ferieområder - med badestrande ud til den kunstige sø (anlagt i faraonernes tid som afslutning af en sidekanal gravet fra Nilen) der er er basis for hele oasen.

På vores side grønt og strand, på den anden side '4 etager' op og ørken.

Vi kom ud til et lille tempel som var et af målene, og som vel nærmest har været målpunkt for ørkenruter tidligere. Videre og igen lange tur palavere.

Lise og guiden vil en vej - vagterne en anden meget kortere. Ender med at vagterne får deres vilje og efter 30 min stopper vi igen. Denne gang fordi det viser sig at turen går gennem ørkenen, og buschaufføren må kun køre på asfalt for selskabet..

Tænker der gik 20 min og så fik vi lov - men den klausul at chaufføren når som helst kunne sige stop og vende om. …lidt værdiløs beslutning, da det viser sig at det faktisk nærmest er umuligt at finde plads til at vende bussen ;-)

Først på turen kom vi forbi en lidt sydligere sø, som var det helt store udflugtsmål - lige midt i ørkenen. Google markerede 'sandboarding' som mulighed.. Det har jeg aldrig hørt om før.

Turen var klart meget kortere, men de 30 km gennem ørkenen tog godt 1½time og var RET spændende for dem der turde følge med. Seriøs god bus kørsel..

Det var sådan helt rigtigt med sand så langt man kunne se i alle retninger… og så en vej markeret med sten i begge sider.

Vi var flere i selskabet som liiiige fik gang i GPS og google maps - bare for ta være helt sikre… Og vejen var der skam.

Vi nåede frem til det sidste mål for turen …

Et tempel med et tempel i og vist et mere inderst - hvor det inderste er det ældste bevarede på original placering fra ældste rige (tror jeg). Slår nu ikke KO gravene..

Fint lille besøgscenter som lignede sådan lidt de der ørkenforter fra filmene (sikkert med vilje).

Turen helt store oplevelse var imidlertid turen hjem. Her tabte vores vagter kampen, og guiden / chaufføren og vores personlige vagter valgte at tage genvejen tilbage til skibet.

Det viste sig de ikke heeelt havde styr på det, så det gik ad meget små veje langs kanaler, marker

og gennem byer hvor bussen i den grad var et særsyn for beboerne.

Virkelig interessant at se det lokale liv udfolde sig - og de kontraster der.

Alt hvad vi kørte igennem var drevet af det landbrug / grønt- og blomster dyrkning som er muligt ud fra den kunstige sø - og lige så snart der ikke vandes mere - ørken.

Det tog rigtig lang tid, men vi kom igennem, og tilbage til skibet omkring 18:30. En rigtig lang dag….

Planen var spisning kl. 20, da vi egentligt skulle have været tilbage til frokost kl. 15, men Achmed (ikke ham - men vores guide) havde fået det fremskyndet til 19:30. Super tur!

Dagens nyeste læring var i øvrigt at - godt nok kan man copy-paste billeder til Joomla (vores hjemmeside system (CMS = Content Management System)) editoren men det bliver rigtigt tungt når man skal redigere. Så efter at have fjernet nogen artikler fra forsiden (for at den loader hurtigere på dårlige forbindelser) så er næste trin at lave billederne klar i meget lille opløsning, sådan at de kan uploades hurtigt når man laver artiklen…

Der mangler noget folder styring tilgængeligt, men det må jeg se på senere.

Billederne kan uploades nemt, og så er det kun link-adressen der gemmes i selve artiklen - og så er det hurtigere at redigere. Smart..