Maskimekanisk afdeling

Man skal ike være bange for at skille noget ad - man skal bare lade være med at bruge vold. Hos mig går det ud over bilen (Ford Mondeo 2.0 fra 2000), cyklerne, plæneklipperen og ikke mindst motorcyklerne - Suzuki T250 fra 1972, GT250 fra 197x, GS850 fra 1980..

Puh.... Turen på værksted afslørede at cylinderen simpelthen er revnet ind til den en oliekanal. Hvordan og hvorfor er der ingen forklaring på overhovedet - og Birk havde oven i købet opgivet at finde en ny cylinder.

cyl 001

Så galt gik det alligevel ikke - det lykkedes at finde denne skønhed på eBay.

Pris 250 DKK + 600 DKK for at sende fra USA til DK.

Det gik faktisk meget hurtigt med at få den frem - bestil d. 7/8 og modtaget d. 15/8.

Så - ud på værkstedet med den, så de kan få den videre til cylinder service.

 

Write comment (0 Comments)

Nu gik det lige så godt.... Og har den de sidset 150km igen fået svært ved at starte og gå i tomgang. Mandag fra arbejde startede den OK, men så blev det helt galt med tmogang på vej hjem. Og hjemme kunne den ikke starte igen. Kontrol viste at oliestand var pænt under minimum....

Efter at sikret der var strøm - og olie påfyldt - og efterset tændrør (som var MEGET sort) / gnist tirsdag - kunne den løbes igang. Og så var det tydeligt at den brænder olie af. Øv!

Det er jo risikoen med en ældre mc, og forhåbentligt er det bare ventilpakdåserne der er gået.... Det bekymrende er om den har været kørt så langt ned med olie at der er sket  skade ad den grund.

Håber at høre om værkstedet har tid når de er tilbage fra ferie i næste uge.

Write comment (0 Comments)

Det gav virkeligt pote at få NX'eren justeret af nogen der ved hvad de gør - så pengene til eftersynet hos MC gården var i den grad givet godt ud.

Alle problemerne - at gå i stå ved kryds, vanskelig at starte igen, MEGET hård motorgang, dårlig tomgang - skyldtes at motoren fik for 'mager blanding' (for lidt benzin i luft-blandingen) - og kunne løses ved at justere på karburatoren! Nu går den bare super - og det har været en god læring i at genkende symptomerne..

Så alt i alt ....

Write comment (1 Comment)

Jeg nåede det lige inden de 3 uger fra købet - dvs. at få min nye mc synet og omregistreret. Yes!! :-) Det tog det meste af Kr. himmelfart - men det blev til et par gode køreture lørdag eftermiddag.

Væsentligst udfordring var at den hydrauliske forbremse var totalt slammet til. Det lillebitte returhul i bunden

var stoppet til, så bremsen låste....

Write comment (0 Comments)

ENDELIG! I weekenden blev jeg færdig med det jeg selv kunne.. Nyt tændrør, luftfilter (var OK), olie+filter skift (det var ren tjære...), rep tankdæksel / nøgler mm. Diverse lys og lygtejustering.

Det lykkedes ikke at skifte bremseslange/væske bag, da skruerne til dækslet sidder fast. Det må værkstedet se på. Til gengæld gav olieskift åbenbart en god anledning til at få smurt fliserne også... Til næste gang får jeg fat i sådan en: oel-ablassventil

..alt i alt - klar til at køre på arbejde, så Ulla kan have bilen til Korsør.

NX 650 klar til at køre!

(forhåbentligt) Sidste trin er så sundheds gennemgang og tændings / ventil justering (og bagbremsen!) på værksted onsdag - torsdag

Write comment (2 Comments)