...lyder det for godt til at være sandt? Det er det ikke!Nu-teck laver punkterfri cykeldæk

En god tidligere kollega faldt en dag over link til en fyr der reklamerede med punkterfri dæk til cykler. Vi snakkede en del om det, da vi begge cykler til arbejde - og begge (naturligvis!) har oplevet trælse punkteringer på vejen. Men det blev ved snakken i lang tid...

NU er det imidlertid prøvet!    (se desuden - part II for flere erfaringer!)

Kan det nu være rigtigt!?

Det første hint var via hjemmesiden hos 'Ricktig Consult'. Rick Steele (som står bag) har på eget initiativ startet import af dæk fra en amerikansk producent - og som jeg jo er, så gik der google i den for at finde for at finde frem til kilden.

Nu-Teck er producenten, og via deres side (og oversat ved Rick) fås oplysninger om produktion, materialer, størrelser og egenskaber. Nu er sælgers side som regel meget taknemmlig med lovprisninger, så google måtte også levere nogen anmeldelser.

Her dukkede to gode artikler op med en masse brugerkommentarer. Dels på tow.com (august 2007) - og dels på FelixWong.com (december 2006). Begge har kørt længere tid på dækkene, og er meget positive. Interessant er ogås brugerkommentarer der ligeledes er positive - DOG ikke vedr. den mest kendte forhandler i USA som er AirFreeTires.com -  så  vær opmærksom på at 'skille' handel fra produkt!

Der findes også sporadiske mindre positive anmeldelser som primært går på at dækkene er for glatte (skrider), eller ikke sidder ordentligt fast på fælgen - men de er i midretal.

At få fat i dækkene...

er en dyr affære. Pris pr. stk. er omkring 240 kr, hertil et monteringsværktøj til 200 kr, og så er der forsendelse på 90 kr...

Baseret på almindelig nærighed fik vi lavet en aftale om at hente 2 stk 700 x 35 hybrid dæk og et tool i Silkeborg i sommerferien, så sparede vi da transporten.

Nu cykler jeg jo en del, så planen var at tage dem i brug ved næste nødvendige dækskifte - og det var så nu (oktober 09).. Det gl. bagdæk revnede ved fælgkanten, så deeet..

Umiddelbare indtryk

Når man har dækket i hånden virker det umiddelbart meget let - og i den udgave jeg har købt  - ret hårdt. Det er lavet til et modsvare et dæktryk på omkring 110 psi - tæt på det jeg bruger til daglig (der er jo nogen vægt på cyklen..)

Desuden virker dækket ret glat i overfladen - lidt plastik agtigt  - mere end gummiagtigt. På spørgsmå lherom oplyser Rick at det bare er til man har kørt de første 30 km, så overfladen slides af.

På indersiden er indstøbt to virer som skal holde dækket stramt til fælgen..

Montering

Lad det være sagt med det samme - der skal tages godt ved. Toolet viser sig at være rigtigt godt. Tænk i retning af hvad der sker når der moteres bildæk på en fælg med maskine..

Der findes en udmærket vejledning hos Nu-teck. Min eneste modifikation var at jeg brugte gaffatape rundt om dæk og fælg i stedet for strips.

HUSK at fjerne fælgbåndet før dækket monteres! OG - det er ikke nødvendigt at dække ventilhullet, men det skder jo heller ikke. Et stykke tape over hullet på ydersiden af fælgen sikrer at der ikke kommer snavs og vand ind i fælgen under dækket

..ud og køre

Første tur lidt rundt på vejen virker dækket umiddelbart hårdt - dvs. ujævnheder mærkes mere end normalt, men ved snæver kørsel ingen tegn på skridning eller at dækket ikke sidder fast på fælgen. Alt i alt OK, og klar til længere ture..

Mandagens tur til arbejde giver i første omgang kun god oplevelse, men især ved lidt højere hastigheder opleves det som om at dækket glider lidt fra side til side. ....ret ubehageligt.

Nærmere undersøgelse tyder dog på at årsagen i virkeligheden er

  1. det ret hårde dæk afslører selv det mindste slør i fælgen - noget der godt kan skjules af lidt lavere lufttryk i almindelige dæk
  2. den støberest der sidder midt på slidbanen hvor det to dæksider tilsyneladende er samlet. Igen betyder det høje  'dæktryk' at det meget tydeligt mærkes som en 'kant' under kørslen

Jeg har ikke lige brugt tid på finjustering af fælgen endnu, men efter yderligere kørsel (nu 60 km) er støbekanten tydeligt slidt ned, og slinger tendensen meget formidsket - og jeg forventer det efter en uge mere er helt slidt væk.

Foreløbig konklusion...

Dækkene tegner rigtigt godt til daglig brug. Den oplevede hårdhed gør at jeg nok vil vælge 700 x 28 Touring dæk næste gang. Disse har en hårdhed svarende til 60-70 psi, ligesom mønstret er lidt glattere. Bemræk dog følgende citat fra http://www.ricktig.dk/Nu-Teck/hvadsker.htm

Nu-Teck dæk er ikke for alle cyklister. Dækket har lidt mere rullemodstand, ca. 4% mere end luftfyldte dæk. Rytteren, der absolut skal ligge forrest i feltet, vil blive skuffet. Og dog, på hans vinter træningscykel er de jo perfekte - så har han 4% flere kræfter til forårets løb!

Børnecyklen er også oplagt - ingen luft at pifte! Barnevognen med 12½ x 2½ tommer hjul skal man ikke lappe mere. Den 3 hjulede og foldecyklen kan køre og køre uden at man skal have pumpe, slanger eller lapper med.

Man skal som forhandler være opmærksom på tryk forholdene ved Nu-Teck dæk. Får man dæk på sin cykel, der er for bløde, føles de meget tunge. Dette gælder især for 700 x 28 og 27 x 1¼, som holder 60 psi ækvivalent som udgangspunkt. Til gengæld er de perfekte til den, der kører stille og roligt og skønner på det bløde behag. Er man bare lidt til sporty kørsel, skal man derfor have HP (high pressure) varianten eller de hårdere 700 x 20 eller 700 x 35.

Jeg regner med at køre en måneds tid endnu før beslutning om opfølgende ordre tages. Potentielt er planen at skifte på alle familiens cykler og spare rigtigt mange timer i garagen

Comments powered by CComment